Nie ma jednego, idealnego narzędzia marketingowego do promocji marek. Poszukując tego najskuteczniejszego należy uwzględnić wiele rzeczy, takich jak grupa docelowa, produkt, otoczenie konkurencyjne, a także oczekiwania i nastawienie klienta.
Wśród narzędzi marketingowych, które każda agencja może wybrać aby realizować cele swoich klientów, znajdują się takie które są bardziej uniwersalne, jak i te które muszą być dostosowane tylko do jednej, konkretnej grupy docelowej. Te bardziej uniwersalne, to bezsprzecznie kampanie realizowane z wykorzystaniem mechanizmów Google (AdWords, GDN), czy właśnie amplifying.
W przypadku Google skuteczność narzędzia wynika z tego, że Google „podsyła” konkretne rozwiązanie tym użytkownikom, którzy poszukują rozwiązań w wyszukiwarce. Z kolei skuteczność amplifyingu wynika z tego, że opiera się on na bezpośredniej interakcji z konsumentami w miejscach, w których oni dyskutują, wymieniają się opiniami i poglądami na temat produktów.
Aby kampania amplifyingu była skuteczna, należy spełnić kilka przesłanek:
- Kampanię należy realizować w oparciu o przyjętą strategię. Strategia z kolei powinna wypływać z analizy, którą przygotowaliśmy oferując marce określone rozwiązanie. Nie można być tutaj zbyt „sztywnym”. Nie można realizować strategii, która przestaje odpowiadać szybko zmieniającej się sytuacji w Internecie. Przygotowana strategia musi być elastyczna i dostosowana do trendów.
- Kampanię powinny prowadzić osoby, które mają doświadczenie w branży klienta. Nie mogą to być osoby przypadkowe, które traktują zlecenie jak każde inne. Agencje marketingowe, które chcą się specjalizować w amplifyingu i kampaniach WoMM, powinny posiadać zespoły podzielone na branże. Klientowi z branży motoryzacyjnej przypisujemy więc zespół, który ma doświadczenie w motoryzacji;
Bardzo ważne są miejsca tematyczne
- Komunikacja powinna odbywać się w miejscach tematycznych. Jeśli mamy klienta z branży farmaceutycznej, który ma produkt dla młodych mam nasze aktywności powinny skupiać się w miejscach, w których komunikuje się ze sobą grupa docelowa. Nie możemy starać się zareklamować produktu dla młodych mam na forum poświęconym przykładowo motoryzacji. Ma to również znaczenie długofalowe dla klienta. Temat, w którym się wypowiadamy jest tematem do którego w przyszłości będą zaglądać osoby, które mogą zakupić produkt naszego klienta. Dodatkowo temat, z racji tego że znajduje się w społeczności tematycznej, jest znacznie lepiej indeksowany przez Google i może być dobrze wypozycjonowany. Co za tym idzie, może być dostępy z poziomu wyszukiwarki. Jeśli w wypowiedzi zamieszczamy link do strony klienta, zyskujemy dodatkowo wartościowe przekierowanie z miejsca tematycznego;
- Wypowiadamy się jedynie w świeżych dyskusjach. Nie odświeżamy dopisując się w tematach, w których ostatnia wypowiedź miała miejsce kilka lat temu. Tego typu działania są bardzo źle odbierane przez internautów i od razu kwalifikowane są jako działania agencyjne, które mają na celu lokowanie produktu.
- Należy korzystać z profesjonalnych narzędzi, które ułatwiają prowadzenie komunikacji i identyfikowanie dyskusji, w których występuje produkt klienta. Obecnie żadna kampania marketingowa nie będzie skuteczna jeśli nie będzie wykorzystywała odpowiednich narzędzi. Ułatwiają i usprawniają one działania, a także podnoszą ich efektywność.
Amplifying, o ile realizowany jest umiejętnie, z zachowaniem powyższych wytycznych jest bardzo skutecznym narzędziem. Dzięki niemu, każda marka jest w stanie zrealizować cele które sobie stawia. Dodatkowo, jest to narzędzie elastyczne. Pozwala na szybką zmianę narracji i szybkie przejście od realizacji jednego celu do drugiego.
[05.06.2019]
Promocja marki to zawsze sprawa indywidualna każdej firmy. Prawda jest taka, że nie do każdego biznesu marketing się nada. Pracuję w firmie, która sprzedaje osobom starszym pakiety medyczne. Próbowaliśmy różnych działań marketingowych w internecie. Nic się nie sprawdzało, ani Google ani Facebook ani fora, nic. Byliśmy załamani więc zaczęliśmy olewać neta i poszły ulotki po kościołach, parafiach i zaczął się ruch.
Więc do promocji należy podchodzić racjonalnie 🙂