Słuchanie radia to czynność, którą wiele osób bardzo często wykonuje niejako „w tle” innych działań. Podczas jazdy samochodem, podczas wykonywania porządków domowych, na działce, w pracy. Radio towarzyszy nam niemal wszędzie, a muzyka i różnorodne audycje korzystnie wpływają na nastrój i dobre samopoczucie. Media jednak rządzą się swoimi prawami i aby użytkownicy w większości przypadków mieli do nich darmowy dostęp, muszą one w pewnym sensie same na siebie zarobić. Jednym ze sposobów na zarabianie jest podejmowanie współprac reklamowych. Reklama w radiu jest zjawiskiem powszechnym, ale czy przynosi założone cele i jest skuteczna?
Czym charakteryzuje się reklama w radiu?
Reklama w radiu polega na przekazaniu odbiorcom przekazu dźwiękowego poprzez odbiorniki radiowe. Nie ma mowy o gotowym obrazie, dlatego bardziej pobudza ona wyobraźnię, ale jednocześnie więcej wymaga się od osób, które je tworzą. Dlaczego? Dobór lektora, muzyki i efektów dźwiękowych, sam pomysł na przekaz – reklama musi być dopracowana, bo nie ma zbyt wiele czasu na to, by wzbudzić zainteresowanie.
Reklama w radiu powinna intrygować i zawierać łatwy do zapamiętania slogan. Najczęściej reklamy składają się z dżingli, czyli krótkich, zazwyczaj kilkunastosekundowych melodii, wypowiedzi lektora lub krótkiego wywiadu ze specjalistą, jeśli reklamowany jest na przykład wyrób medyczny i rozmowa z lekarzem korzystnie wpływa na odbiór produktu. Czasem reklama w radiu służy do poinformowania słuchaczy o trwającym konkursie i zachęceniu do wzięcia udziału w nim.
Skuteczność reklamy radiowej
Unikanie lub pomijanie reklam w internecie to codzienność. Reklama w radiu działa na innych zasadach, a możliwości pominięcia jej, bez opuszczenia konkretnej stacji, jest niemożliwe. Dociera do odbiorców podczas ich codziennego życia. Reklama w radiu jest skuteczna, szczególnie jeśli mówimy o reklamie regionalnej. To doskonały sposób na promocję produktów lub usług wśród lokalnej społeczności, która będzie mogła od razu skorzystać z proponowanej oferty. Skuteczność reklamy w radiu zależy też od pory emisji. Konkretny czas, w którym reklama w radiu będzie emitowana, jest możliwy do ustalenia z rozgłośnią.
Najczęściej wybierane godziny to godziny poranne, kiedy słuchacze przygotowują się do wyjścia z domu w asyście radia albo są w podróży samochodem, po południu, gdy wracają z pracy i często stoją w korkach oraz wieczorem, gdy podejmują inne aktywności, na przykład ćwiczą/biegają/sprzątają mieszkanie. Choć dobór tych najlepszych godzin emisji może przyczynić się do podwyższenia kosztów kampanii, to ostatecznie i tak reklama w radiu jest korzystna finansowo. Samo przygotowanie jej nie wymaga wielkich nakładów finansowych – nie ma konieczności korzystania z usług grafików, operatorów kamer. Tutaj liczy się dźwięk.