Branża sportowa w ostatnich latach zbiera największe żniwa. Sport stał się sposobem na stres, zabawę, ale i pasją. Coraz więcej osób biega, jeździ rowerami, pływa czy uprawia nordic walking. W tej branży jedynym ograniczeniem jest ludzka wyobraźnia. Każdy może uprawiać sport i zarażać nim swoje otoczenie. Tak to zresztą zazwyczaj się odbywa. Zamiłowanie do danej dyscypliny rodzi się dzięki komuś lub w wyniku czegoś. Sport stał się lekarstwem na wszystko. Przyciąga przed telewizory, na stadiony czy areny – miliony uczestników oraz widzów. Można więc go uprawiać bardziej lub mniej aktywnie.
Marketing Sportowy
Marketing sportowy jest jednym z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych do promocji produktów, usług oraz wydarzeń. Wiele marek buduje swoje strategie marketingowe, wykorzystując sport jako element catchy. Dzięki temu zapewniają sobie dotarcie do szerszego grona odbiorców. Tego rodzaju chwyty kampanii mogą znacząco poszerzyć target. Angażują w nią już nie tylko jedną płeć np. żeńską w przypadku kosmetyków, ale i męską. Wizerunek słynnego sportowca na produkcie, zaintryguje każdego, bo sport co należy podkreślić, generuje pozytywne emocje. Aktywność fizyczna i wszystko co z nią związane jest po prostu trendy. Podstawą każdej kampanii o charakterze sportowym jest więc zbudowanie oryginalnego konceptu. Odbywa się to na zasadzie typowej rozgrywki: na murawie, przetrwa sprytniejszy i bardziej dynamiczny.
Nie tylko zawodowcy
Rosnąca popularność zdrowego stylu życia dotyczy już nie tylko osób związanych ze sportem od lat, ale i amatorów. W ostatnich latach w różnych regionach Polski, można zauważyć większe zainteresowanie eventami sportowymi. Biegacze, rowerzyści, triathloniści…jest ich coraz więcej. Organizatorzy tego typu przedsięwzięć starają się dotrzeć do nich różnymi metodami. W wielu przypadkach nie stać ich na rozbudowane kampanie marketingowe. Zazwyczaj ograniczają się do minimum, czyli kilku plakatów w przypadkowych miejscach i poczty pantoflowej. Takich propozycji sportowcy-amatorzy mają często kilka tego samego dnia. Wybiorą te najbardziej atrakcyjne, o których się mówi, które rangą przewyższają pozostałe. Dlatego nawet event o charakterze lokalnym, powinien mieć przemyślaną i konsekwentnie przeprowadzoną kampanię.
Ogólnopolskie wydarzenia sportowe
Ogólnopolskie wydarzenia sportowe wymagają ogólnopolskiej kampanii. Jej założenia definiują zasięg dotarcia komunikatu, ale również liczbę sponsorów. Im wydarzenie jest bardziej popularne, tym potencjalnie ma szanse na większe wsparcie sponsorskie. W tym przypadku najczęściej stosowanymi narzędziami promocyjnymi sa billboardy, citylighty, reklamy w środkach komunikacji miejskiej, radio oraz telewizja. Inaczej kwestia promocji wygląda w przypadku lokalnych imprez sportowych. Tutaj budżety są zazwyczaj niewielkie. Zadaniem organizatorów jest więc zrobienie ‘czegoś z niczego’.
Eventy lokalne
Na szczęście w XXI wieku z pomocą przychodzi Internet. To prawdziwa oaza reklamy przyjazna niemalże wszystkim branżom. Duży potencjał dla marketingowców stanowią social media. Grupy sportowe zarówno na Facebooku, jak i Instagramie łączą osoby zainteresowane tą konkretna tematyką. To samo dzieje się w przypadku portali tematycznych. Wystarczy wrzucić krótki artykuł, post lub twietta, by informacja o evencie dotarła szeroko: do uczestników, ale i zapalonych kibiców. Niewielki koszt – szeroki zasięg.
Popularność wydarzeń sportowych wzrasta z roku na rok. Stawia to przed branżą nowe wyzwania w zakresie promocji oraz oczekiwań odbiorców. Jak w każdej dziedzinie, siłą napędową jest niezmiennie konkurencja. Wszystkim zależy na wypromowaniu swojego wydarzenia tak, by zdominowało wszystkie inne. Dlatego każdy event, by był zauważony, potrzebuje rozgłosu. W przeciwnym wypadku stanie się tylko ‘jednorazowym wyskokiem’.