Dlaczego niektóre firmy wydają nam się pracodawcami marzeń, a inne omijamy szerokim łukiem? Coraz częściej chodzi o odpowiedni Employer Branding, czyli wizerunek pracodawcy.
Dobry Employer Branding sprawia, że:
- jest więcej kandydatów do pracy;
- chętnie aplikują talenty, wybitni fachowcy;
- skraca się czas i koszty rekrutacji;
- firma zyskuje ogólną lepszą widoczność.
Świetnym przykładem wykorzystania Employer Brandingu są dyskonty. Dziś mało kto pamięta, że jeszcze dekadę temu o pracy w nich krążyły ponure opowieści. To nie przypadek, że od kilku lat witryny są pokryte plakatami pokazującymi drugą twarz sklepu. Niewdzięczna, mało lukratywna praca została pokazana w innym świetle: różnorodne godziny pracy odpowiadają rodzicom czy studentom i nie trzeba dojeżdżać.
W mediach tradycyjnych, społecznościowych i na Youtube pojawiły się klipy z wypowiedziami zadowolonych pracowników, którzy dzięki tej pracy mają czas na pasje. Za przykładem dyskontów musiały pójść inne, mniejsze sklepy, które uruchamiają dedykowane portale rekrutacyjne i reklamują się w social-mediach jako przyjazne. Bez tego coraz trudniej znaleźć i utrzymać pracownika. Świetny wizerunek konkurentów na zasadzie kontrastu sprawi, że Twoja firma będzie się wydawała mniej interesująca.
Pierwsze kroki do samodzielnego Employer Brandingu
- opisz idealnego kandydata. Kim jest, gdzie spędza czas, czego oczekuje?
- Wśród obecnych pracowników przeprowadź anonimową ankietę. Zapytaj ich, za co najbardziej cenią współpracę z firmą, a co dałoby się poprawić. Zależnie od wielkości przedsiębiorstwa, można to zrobić samodzielnie lub za pomocą firmy zajmującej się badaniami opinii, off-line lub on-line.
- Przeanalizuj odpowiedzi i porównaj je z profilem Twojego idealnego kandydata. Czy to, za co kochają Cię pracownicy, pokrywa się z oczekiwaniami idealnych kandydatów? A może oczekują oni właśnie tego, czego najbardziej brakuje osobom już zatrudnionym w Twojej firmie?
- Spróbuj wydestylować unikalne atuty firmy i EVP (employee value proposition), czyli najbardziej wartościowe, wyjątkowe bonusy, które możesz zaoferować pracownikom. Mierz wysoko, ale pamiętaj, że widok z biura na stary dąb w ogrodzie też może przeważyć szalę w przypadku niezdecydowanego kandydata.
- Ostatni etap to samo wcielanie Employer Brandingu w życie. Jeśli współpracujesz z agencją, możecie nakręcić filmy z wypowiedziami pracowników, przygotować billbordy lub pojawiać się w mediach w kontekście bliskim profilowi idealnego kandydata firmy. Jeśli kampanię prowadzisz samodzielnie, przede wszystkim zaznacz swoje atuty w ofercie pracy i wspomnij o nich na stronie firmy.
Employer branding a opinie klientów o firmie
Równolegle ze zmianą podejścia dyskontów do praw pracowników, zmieniło się też postrzeganie takich sklepów przez klientów. Oczywiście składających się na to czynników było więcej. Nie da się jednak ukryć, że kontakt z zadowolonym z życia kasjerem i świadomość, że firma nie ma złych intencji wobec pracowników, pomaga zbudować ten nowy wizerunek.
Podobnie działa urok marek technologicznych z Doliny Krzemowej. Poza efektami ich pracy do klientów przemawia również mit szczęśliwych pracowników (najlepsi z najlepszych), którzy ciągną z całego świata do nowoczesnych, świetnie wyposażonych biur w San Francisco. Pamiętaj, że byli i obecni pracownicy mogą anonimowo zamieszczać opinie o pracodawcy w sieci. Same negatywne będą dla kogoś, kto rozważa współpracę, dzwonkiem alarmowym.
Do tego dochodzi rosnąca popularność ruchów takich, jak Fair Trade. Ilość produktów z logo sprawiedliwego handlu sprzedanych w każdym kolejnym roku rośnie o 33 proc. (kakao), 51 proc. (banany) i 58 proc. (avocado). Coraz więcej osób chętnie dopłaci, by mieć pewność co do godnej płacy i warunków życia pracowników, a pozytywne historie z ich życia rozgrzewają serca niezdecydowanych. Podobnie działa to w innych branżach.
[03.08.2020]