Fora dyskusyjne to obecnie jedno z najlepszych źródeł referencyjnych dla marki, ponieważ użytkownicy, którzy rozważają dokonanie zakupu, swoje decyzje zakupowe podejmują bardzo często w oparciu o opinie, które znajdą w Internecie.
Jeśli opinie o danym produkcie są pozytywne, jest duże prawdopodobieństwo, że użytkownik kupi dany produkt lub skorzysta z usługi. Jeśli jednak pojawią się jakieś wątpliwości spowodowane negatywnymi wypowiedziami, to prawdopodobnie użytkownik nie kupi produktu.
Planując kampanię marketingową na forach dyskusyjnych musimy się do niej odpowiednio przygotować.
Jak przygotować kampanię na forach dyskusyjnych?
Kluczowa analiza marki
Kampania powinna zostać poprzedzona dogłębną analizą marki oraz jej otoczenia w Internecie. Agencja marketingowa poważnie podchodząca do promocji marki powinna poświęcić kilka dni na zapoznanie się z tym co piszą o niej użytkownicy. Należy poznać główne zarzuty i korzyści marki, grupę docelową, czasami nawet sposób komunikacji pomiędzy użytkownikami i między użytkownikami i marką. Należy sprawdzić ile wypowiedzi dotyczy marki, jaki jest potencjał całej kategorii, w której działa klient a także jak wygląda konkurencja.
Dopiero wykonując powyższą analizę jesteśmy w stanie precyzyjnie przygotować strategię działań marketingowych, ponieważ bez tego ciężko jest nawet określi, ile wypowiedzi miesięcznie powinno pojawić się o marce. Musimy ustalić jaka jest bezpieczna liczba wypowiedzi. Taka, aby kampania została zauważona, a z drugiej strony, aby wypowiedzi nie było zbyt mało i aby nie pozostała niezauważona.
Mając opracowaną strategię i zrobioną analizę marki w Internecie, możemy zacząć prowadzić kampanię.
Niezbędny monitoring mediów
Należy wybrać odpowiednie narzędzie, które pozwoli nam mieć wgląd w to gdzie toczą się kluczowe decyzje, ile ich jest oraz jaki jest ich kontekst. Informacje te możemy uzyskiwać korzystając z dostępnych na rynku aplikacji do monitorowania mediów, takich jak np. B24. Obecnie mamy na rynku kilka naprawdę dobrych i wartych polecenia. Nieodzownym elementem takiej kampanii jest bieżące zapoznawanie się z tym co inni piszą o marce. Monitoring mediów nie może więc tylko „być”. Musimy aktywnie wykorzystywać go w kampanii.
Komunikacja z użytkownikami
Komunikacja, którą prowadzimy nie może być zbyt nachalna i realizowana na siłę. Musi wyglądać naturalnie i wnosić dla marki jakąś wartość, dlatego nie mogą to być wpisy dla wpisów, robione na sztukę. Uczestnicy forów szybko zauważą sztuczne wypowiedzi. Tak prowadzone działania marketingowe mogą poważnie zaszkodzić marce. Internauci oskarżą markę o nieuczciwe praktyki i wprowadzanie klientów w błąd poprzez kupowanie pozytywnych opinii.
Prowadząc taką kampanię, musimy pamiętać że nie kłamiemy we wpisach, nie tworzymy fałszywego obrazu marki. Każda wypowiedź musi być prawdziwa i indywidualna, dlatego nie ma tutaj miejsca na działania typu „kopiuj, wklej”. Nie możemy zapominać o głównym celu komunikacji, którą prowadzimy. Nasze działania zmierzają do wyedukowania konsumentów i wskazania kluczowych przewag konkurencyjnych. Czasami również do rozwianiu wątpliwości i przekazaniu wszystkich innych informacji, które mogą pomóc podjąć finalnemu konsumentowi decyzję zakupową.
[02.06.2019]