Działając w social mediach z pewnością niejednokrotnie ma się do czynienia z hashtagami. W ostatnim czasie można zaobserwować, że stosuje się coraz częściej. Wielu influencerów decyduje się nawet zrezygnować z contentu na rzecz oznaczenia wpisu właśnie charakterystycznym hashem. Nazwa hashtagów to połączenie dwóch określeń hash oraz tag, czyli kratka i znacznik. Każde tego rodzaju oznaczenie poprzedza się płotkiem czy też kratką #.
Czym jest hashtag?
Hashtagi wykorzystuje się do organizowania treści na danym kanale. Jeszcze do niedawna stosowano je przede wszystkim na Instagramie. Jednak coraz częściej można się z nimi spotkać na Twitterze, Tik Toku, a nawet Youtubie. Na każdej platformie rządzą się swoimi prawami, co wynika m.in. z polityki danego serwisu. Stosując hashtagi w postach można eksponować swoje treści i docierać do określonego grona odbiorców. To w dużej mierze forma grupowania publikacji, która zrzesza grono zainteresowanych daną tematyką. Dodatkowo znacznik stanowi link przekierowujący odbiorcę do wszystkich treści, dotyczących hashtagu. W ten sposób można grupować w sieci tematy, kategorie, ale i akcje promocyjne. Jednym z lepszych przykładów hashu jest #kuchnialidla. Hashtag stworzony specjalnie na potrzeby marki. Znacznikiem posługuje się w tej chwili już nie tylko sama marka, ale i jej lojalni konsumenci. Firma zrzesza w jednym miejscu za pomocą jednego niepozornego #, wszystkich fanów lidlowskiej kuchni.
Jak stosować hashtagi?
Wbrew pozorom zbudowanie poprawnego hashtaga nie zawsze okazuje się takie proste. By działał poprawnie i spełniał swoja rolę musi być unikalny i łatwy do zapamiętania. Dobrze sprawdzają się # związane z daną marką i z tym czym się zajmuje. Buduje się je standardowo z jednego lub wielu wyrazów. Nie powinno się jednak rozdzielać kolejnych słów i przyimków znacznikami. Lepszy efekt uzyska się stosując jeden pełen zapis #gotujzIrena niż #gotuj #z #irena. Podstawa to prostota. Skomplikowane długie zdania mogą przynieść odwrotny efekt. Im krótsze, tym bardziej trafione, bo też łatwiejsze do zapamiętania. Coraz częściej działając w social mediach, stosuje się oznaczenia miejsc. Tagi tego typu szczególnie dobrze zagrają w przypadku restauracji, dyskotek czy salonów urody. W ten sposób można przekazać informację o ich lokalizacji.
Hashtag na Twitterze
Użytkownicy Twittera mają do dyspozycji 280 znaków w publikacji postów, co siłą rzeczy ogranicza ilość znaczników. Sam serwis rekomenduje maksymalnie 2 hashtagi do jednego tweeta. Istotą każdego dołożonego #, powinna być spójność tematyczna. Każdy hash powinien spójny z contentem. W przypadku hashtagów kilkuczłonowych, zaleca się unikanie powtórzeń tej samej litery na końcu każdego wyrazu.
Hashtag na Instagramie
Instagram słynie z bogactwa #. Na nich bardzo często opiera się budowę profilu. Pozwalają zyskać nowych zainteresowanych i osiągnąć szerokie zasięgi. Za pomocą hashtagów na tej platformie prezentuje się treści określonemu gronu odbiorców. Wielu użytkowników korzysta z wyszukiwarki IG właśnie poprzez #. Kluczową rolę w konstruowaniu znaczników stanowi ich popularność. Warto zrobić rozeznanie i wybrać te najbardziej popularne, gdyż zwiększą zasięg postów. Niemniej dobrze jest stworzyć własne unikalne oznaczenie, które warto powielać we wszystkich postach. Z biegiem czasu zyska na popularności. Może nawet stanie się bodźcem dla fanów do posługiwania się nim w przypadku akcji promocyjnych.
Hashtag na Facebooku
Wśród portali społecznościowych Facebook jest zdecydowanie najmniej przychylny hashtagom. Jak pokazują dane, posty publikowane z #, cieszą się dużo mniejszymi zasięgami aniżeli te udostępniane w klasycznej formie. Warto więc rozważyć pokusę dodawania znaczników do treści na FB. Sprawdzić się mogą ewentualnie w przypadku kampanii reklamowych realizowanych we wszystkich kanałach w SoMe. Wówczas jeden unikalny hash stosowany w każdej publikacji, może wygenerować dobre zasięgi.
Hashtag jak się okazuje nie jest wyłącznie trendem social mediowym. Pełni ważną rolę z punktu widzenia grupowania treści i docierania do określonego grona zainteresowanych. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na jego formę. Jeśli myśli się o zbudowaniu szerokiego grona odbiorców, nie może być przypadkowy. Poprawny hashtag odegra znaczącą rolę w wypełnianiu zadań kampanii.