W dobie powszechnej i agresywnej konkurencji prowadzenie firmy wiąże się z wykonywaniem szeregu różnych działań, aby utrzymać się na rynku. Trzeba zwrócić na siebie uwagę konsumentów i zwykła strona internetowa, reklamy w mediach czy ulotki już nie wystarczą. Najlepiej skorzystać z usług agencji marketingowej, która stworzy profesjonalną strategię działania, wykorzystując wszystkie potrzebne do tego narzędzia.
Ważne jest wyznaczenie sobie celów
Ważne jest, żeby od samego początku być w pełni świadomym, czego tak naprawdę potrzebujemy. Oczywiście koszty kampanii są tu bardzo ważne, bo przecież „trzeba mierzyć siły na zamiary”. Możliwości finansowe firmy powinny wyznaczać zakres działań profesjonalistów z agencji. Drugim najważniejszym obok budżetu punktem jest wyznaczenie sobie konkretnych celów kampanii. Chcemy po prostu zwiększyć naszą sprzedaż, czy np. ocieplić wizerunek marki? To zasadnicze pytania, które ułatwią nam odpowiedź dotyczącą kosztów.
Koszty często zależą od wielkości firmy
Inne koszty ponosić będzie duży koncern czy korporacja, a inne rozwijająca się, kilkuosobowa firma. Wysokość kwoty przeznaczoną na konkretną kampanię powinniśmy zdefiniować poprzez zainwestowanie części oczekiwanych przychodów w reklamę naszych produktów czy usług. No, więc ile to w końcu będzie? Poniżej przedstawię kilka przykładów.
Pierwszym z nich niech będzie kampania marketingu szeptanego. Ta opcja jest w zasadzie dostępna dla wszystkich, niezależnie od ich budżetu. Polega ona na publikowaniu w określonym czasie wpisów i opinii, dotyczących danej marki. Działania te powinny też rozwinąć dyskusje prowadzone przez zwykłych konsumentów, a wszystko to wpłynie pozytywnie na wizerunek marki. Miesięczny koszt takiej kampanii, oczywiście zależnie od ilości wpisów, zaczyna się już od 400-500 zł.
Drugim przykładem może być kampania e-rzecznika. Jest to już raczej usługa dla średnich i większych firm i to na dłuższy czas. Zatrudniony e-rzecznik będzie miał za zadanie odpowiadać na wszelkie pytania i wątpliwości konsumentów na forach czy w mediach społecznościowych. Będzie także prowadził korespondencję mailową z klientami. Jego działanie może łatwo wpłynąć na niwelowanie nieprawdziwych i negatywnych komentarzy. Miesięczny koszt zatrudnienia e-rzecznika oscyluje kwotą 1000 – 2000 zł.
Ostatnim przykładem niech będzie kampania sprzedażowa, czyli taka, której głównym zadaniem jest zwiększenie sprzedaży. Jej koszt może różnić się diametralnie w zależności od wielkości danej firmy. Trzeba jednak przyjąć, że kampania taka musi zawierać szereg różnych działań w różnych obszarach, m.in. marketing szeptany, e-rzecznika, content marketing, reklamy w środkach masowego przekazu itd. Duże ogólnopolskie koncerny mogą wydawać na takie kampanie kilkadziesiąt czy nawet kilkaset tysięcy złotych.
[20.10.2019]