Skuteczna strona internetowa. Co powinna zawierać?

Wygląd strony internetowej

Oprawa graficzna to jeden z ważniejszych aspektów strony internetowej. Można powiedzieć – najbardziej przyciągający. Musi być estetyczny, przejrzysty i powinien być dopasowany do branży, w której działa firma, a także do gustów odbiorców. Jak sprawdzić jakie są gusta odbiorców? Profesjonalny grafik, zatrudniony przez agencję marketingową powinien to wiedzieć. Inna będzie strona dla sieci fitness, inna dla gabinetu stomatologicznego, a jeszcze inna dla kapeli grającej na weselach.
Chodzi o to, żeby grafika na strony była właściwa dla danego przedsiębiorstwa, wyrażała dobrze jej ofertę, uwypuklała atuty, a ukrywała słabe strony. Wygląd strony musi mówić nam, że dana firma jest profesjonalna, że zna aktualne trendy, musi być jej wizytówką. Zadbaj o dostosowanie stylu do wykonywanej działalności. Strona musi oddziaływać na Twój typ klienta. Design jest ważny, ale pamiętaj – mniej znaczy więcej.

Treść, czyli content

Treść, czyli kwintesencja Twojej działalności. Tutaj musisz się przedstawić, wytłumaczyć czym się zajmuje Twoja firma, zaprezentować ofertę. Należy też podać dane kontaktowe. Dobrze jest mieć FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. To jest taka podstawa. Ale w dobrym contencie chodzi oczywiście o wiele więcej. Chodzi o to, żeby przekonać klienta, że Twoja firma to najlepszy wybór. Powinna zawierać informację, czym wyróżnia się na tle konkurencji, jakie potrzeby zaspokaja, jakie daje korzyści. Trzeba to wszystko opisać w sposób atrakcyjny i zwięzły. Nikt nie będzie czytał oferty, jeśli będzie ona napisana drobną czcionką i w zawiły sposób.

  • Informacje o firmie

Strona główna, czyli pierwsza, na którą trafia klient. Nie muszę chyba pisać, że powinno to być najbardziej atrakcyjne miejsce na całej stronie. Grafika powinna tu przedstawiać, czym się zajmuje firma. Zamieść tu tylko kluczowe informacje, bez szczegółów oferty. Chwytliwe hasło reklamowe, claim, logotyp albo zdjęcie siedziby firmy. Pokaż, co masz najlepszego.
Oprócz danych kontaktowych, które są w osobnej zakładce, dobrze jest napisać krótką notatkę o firmie. Odpuśćmy sobie rys historyczny, jeśli nie jesteśmy Uniwersytetem Jagiellońskim. Chodzi o to, żeby przedstawić filozofię firmy, przedstawić się jako solidny partner. Tutaj pomoże nam motto, które powinno być krótkie, ale chwytliwe. Mamy tu szanse zaprezentować swoje atuty.

  • Podstrony

Ważne jest zastanowienie się nad tytułami podstron. Oczywiście, musi się pojawić oferta, aktualności. Może być galeria, ale nie musi, zależy od profilu Twojej działalności. Warto ją mieć, jeżeli Twoje produkty atrakcyjnie wyglądają lub jeśli wygląd jest kluczowy dla podjęcia przez klienta decyzji.

  • Kontakt

Jeśli chodzi o zakładkę „kontakt”, to jest ona bardzo użytkowa. Nie róbmy tutaj galerii. Unikajmy formularza kontaktowego, który był kiedyś bardzo popularny, a odstraszał klientów. On ma swoje zastosowanie w momencie, kiedy klient żeby otrzymać wycenę musi przesłać jakieś informacje od siebie. Jeżeli u Ciebie taka konieczność nie występuje – odpuść sobie formularz. Podaj kilka numerów telefonu – stacjonarny, jeżeli posiadasz i komórkowe do poszczególnych działów. Ważne, żeby pod numerem telefonu była konkretna osoba, albo chociaż dział w firmie.

  • Czy jest potrzebne wyszukiwanie treści na stronie?

Z reguły nie, ale to zależy, jaki jest profil strony. Jeśli jest ona stricte informacyjna i treści nie jest wiele, to nie ma takiej potrzeby. Jeśli natomiast jest rozbudowana, połączona z blogiem, albo masz w sklepie czy galerii prezentacje wielu produktów – być może warto.

Marketing internetowy

Przeanalizuj swoją stronę ze specjalistą lub agencją. Chodzi o to, żeby Twoja strona oprócz tego, że ma być ładna również sprzedawała. Zastosuj zasadę „call to action”, czyli zachęcamy do działania. Każda podstrona musi prowadzić do konkretnego miejsca. Przeanalizuj, jaki efekt chcesz uzyskać – czy chcesz pozyskać adresy mailowe do klientów, czy zachęcić ich do zadzwonienia do Ciebie. Jeżeli to pierwsze – odsyłaj do newslettera, gdzie klient musi wpisać swój adres e-mail i trzyma co miesiąc zebrane aktualności i informacje branżowe. Jeżeli chcesz, żeby klienci do Ciebie dzwonili – w stopce umieść numery telefonów – będą widoczne z każdego miejsca na Twojej stronie.

Dobrze jest w kilku miejscach na stronie umieścić przyciski z zachętą „Zapisz się”, „zarezerwuj termin”, „przejdź do sklepu on-line”.
Jednak jedną z ważniejszych marketingowo rzeczy są słowa kluczowe, czyli SEO. Musisz zoptymalizować swoje treści tak, żeby wyszukiwarka podawała klientom Twoją stronę, gdy będą szukać oferty takiej, jak Twoja.
Są miejsca, w których należy umieścić kluczowe dla Ciebie słowa – na przykład – belka tytułowa, opis strony i słowa kluczowe zawarte w metatagach, teksty odnośników. Zasady pozycjonowania są znane profesjonalistom i ciężko nad tym zapanować osobiście, dlatego już na etapie tworzenia strony warto z nimi współpracować.

Tylko co to są właściwie słowa kluczowe?

To trzeba właśnie przeanalizować. Co wpisze w wyszukiwarce Klient, żeby znaleźć Twoją firmę. Raczej nie będzie to jej nazwa. Chodzi o branżę, produkt, usługę, być może doda lokalizację, ale raczej nie ulicę, tylko miasto czy dzielnicę. Możesz też skorzystać z „planera słów kluczowych Google”. Fajnie by było wypozycjonować się na najbardziej wyszukiwane frazy, ale mogą się one okazać za bardzo oblegane, dlatego można się zastanowić nad 2-4 miejscem w kolejności.

Media społecznościowe

Na Twojej stronie na pewno będziesz chciał umieścić przekierowanie do mediów społecznościowych, jeśli planujesz je prowadzić. To teraz popularniejsze rozwiązanie niż prowadzenie na stronie zakładki „Aktualności”. Poza tym łatwiej się je obsługuje i zwiększają Twoje zasięgi. W takiej sytuacji warto umieścić w kilku miejscach Twojej strony odnośnik do bloga, Twojej strony na Facebooku, czy Instagramie. Można to zrobić w stopce, w zakładce „kontakt”, oraz przy ofercie.
Należy też te media systematycznie uzupełniać, żeby faktycznie stały się takim centrum informacji o Twojej firmie, o aktualnych wydarzeniach, realizacjach, eventach.

Podsumowując, bardzo istotne w stronie internetowej jest, żeby były przejrzysta, konkretna i dobre trafiała do Twojego odbiorcy. Język na stronie www powinien być zrozumiały dla użytkownika, bez branżowych sformułowań, w miarę prosty. Powinien oczywiście zawierać szczegóły oferty, ale bez zawiłości. Czcionka musi być czytelna, bez udziwnień, konsekwentnie stosowane style, bez dużych liter, wykrzykników oraz, oczywiście, bez błędów. Grafika zaprojektowana indywidualnie pod Twoją działalność i klientów, do których ma dotrzeć.

[02.05.2020]

[Głosów:2    Średnia:5/5]

3 odpowiedzi do “Skuteczna strona internetowa. Co powinna zawierać?”

  1. Ona z marketingu pisze:

    Skuteczność możemy różnie interpretować. Bardzo często sukces definiowany jest jako osiągnięcie określonych liczb. Czy skuteczna kampania to kampania, która nie osiągnęła założonych cyferek ale sprzedała produkt?
    Niech każdy sobie sam odpowie co jest dla niego ważne – niech t co ważne będzie decydowało o skuteczności kampanii.

  2. AdioS pisze:

    A ja nie do końca się zgodzę. Znam bardzo wiele firm, które radzą sobie idealnie bez posiadania swojej strony internetowej. Dla nich biznes, to relacja z drugim człowiekiem, a nie adres www. Stanę więc po tej stronie, która mówi – stronę dobrze mieć, ale nie traktujmy jej jako coś, bez czego nie można prowadzić biznesu.

    • AdioS pisze:

      dodam jeszcze jedną rzecz – strona pomaga biznes prowadzić podczas Covid-19, ale stronę może zastąpić wzmianka w katalogu tematycznym czy telefon.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *